Scornicesti. Prin Buzescu Si Caracal

“Da si mie, mama, 1 leu sa-mi iau o paine” se milogeste din poarta palatului batrana tiganca. Sunt bucurosi de oaspeti tiganii din Buzescu si incantati ca am oprit sa le fotografiem castelele; unii fac semn, sa oprim si la palatul lor. Ne tragem sufletul la umbra. Palatele au bancute la poarta, zabovim pe una din ele. Trece un mosuletz cu palarie de pai si cu un puradel de mana si ne saluta cu deosebit respect; io-i raspund “t`aves baro bahtalo”, e incantat si indepartandu-se, fac semne de prietenie cu mana; si el si cel mic.

Plecam mai departe, spre Caracal, in urarile de bine, de drum bun, noroc si sanatate si la toata familia ale babei din castel, fericita ca a capatat 2 lei…

Gasim Caracalul toropit de caldura. Intrebam de centru, lumea ne trimite la piata. De-abia cand precizam ca vrem in centrul vechi se dumireste caracalistul si in sfarsit nimerim.  Atmosfera este patriarhala, punctata si de caldura de topitorie; candva, Caracal era un oras cosmopolit, din loc in loc rasar case boieresti superbe, cu un aer de-a dreptul parizian si cu largi gradini. Vezi fotografii istorice din Caracal, aici: olteniaistorica.blogspot.com

Mancam cate o pizza impecabila, bem litri intregi de sucuri si apa plus kilograme de cuburi de gheata la o terasa cu piscina undeva in spatele teatrului si mergem mai departe, spre Scornicesti. Drumul a fost ok pana acum, dar dincolo de Slatina este impecabil. Drum european, taaata! Pacat ca-i populat: atatia tigani nici in Buzescu n-am vazut! Esti nimeni daca masinii cu numar de OT nu i-ai pus geamuri negre si nu faci, macar un pic, pe nebunul. Unu` din ei iese jumate din dacia galbena si o bucata buna de drum schilodul negricios la bustu` gol zbiara iesit pe geam spre noi fel de fel de chestii si face semne, nu ne prindem daca de bine sau de rau, mai iese cu o sticla mare de plastic pe care o agita-n aer dar in tot cazul intr-un fel spectaculos, ce frizeaza un numar exceptional de circ. Ne pufneste rasul…

La Scornicesti, in fata stadionului inconjurat de balarii cat omul (nea` Mitica Dragomir a fost aicea tartor), vine sa dea noroc cu noi un nene de juri ca-i Ceausescu tanar. Se plange si fara ezitare ne spune vinovatii: Ratiu, Campeanu si Coposu. Stadionul “Viitorul” din Scornicesti are un nume potrivit atmosferei: imens, cu geamurile sparte si plin de balarii. Pe la etajul unu atarna zdrentze la uscat, cica in tribune shade niste homlesi. Degeaba a creat Tovarasu` aici cea mai tare infrastructura din tara, nu poti face bici din cacat. Totul e-n paragina si pare doar un decor ruginit, abandonat de la vreo filmare.

Brusc, dintre ruine se face un bulevard de 3 benzi pe sens, cu spatiu verde (balarii, dar mai mici, cam de un metru) pe mijloc , e flancat de un singur rand de blocuri micute, decorate cu modele populare kitsch, dinalea de “Cantarea Romaniei”. In spatele lor e campul. Are 2-3 km bulevardul din Scornicesti, deodata drumul revine la normal, adica o banda pe sens. Am ajuns la casa parinteasca a Tovarasului Nicolae Ceausescu, undeva la margine; adevarata sa casa (o cocioaba) a fost de fapt inlocuita cu una de pe la Muzeul Satului.

Ne pozam in fel si chip in casa ceausestilor, behaim de ras dar mai manzeste, ca sa nu ne-o furam si cantam fragmente de cantece patriotice prin ograda lu` Nea Nicu. Poti intra liber si nu e nici un paznic.

Hotaram sa mancam matze fripte de oaie. La Targul din Pitesti nimerim indrumati de o intreaga familie de tigani care cumpara fier vechi; mandri ca vrem sa mancam matze drept de la ei, de la Pitesti, vorbesc cu totii deodata si ne fac cu totii cu mana, ca unor rude dragi. Piranda rade cu tot hauru din gura, de ne lumineaza drumul. Gagica de la matze are unghiile albastru electric, ne asezam la masa invelita-n musama lipita cu scoci si realizam ca desi mai saracacios, la Pitesti targul e muuult mai happy decat cel din Vitan. Un mertzan superimpecabil parcheaza alaturi: un smecheroi local si-a adus blonda la matze. Un nene vine cu fii-su special sa admire motocicletele (e fascinat de Shadow-ul lui Laur) si din exces de bun-simtz ne cere scuze ca s-au uitat la ele…

 

Matzele sunt absolut delicioase, ne luam si la pachet. Cica-i singurul loc din Romania unde se poate manca asa ceva. Au si toate organele posibile, proaspete si totul pe gratar, pe loc. Nimerim drumul vechi spre Bucuresti ghidati de niste localnici care se ofera sa ne-arate drumul si insista sa ne tinem dupa masina lor pana iesim din oras. Ne-a prins intunericul, dar farurile mele suplimentare puse in functiune de Lucian lumineaza ca ziua intreaga strada, pan` la Buckarest.

Acesta este traseul. Mi s-a facut iar pofta de matze fripte…

za-dacs-cam-from-za-tracs

8 thoughts on “Scornicesti. Prin Buzescu Si Caracal

  1. In primul rand, condoleante familiei Dan Finutu, rudelor si prietenilor acestora, indurerati in urma accidentului napraznic in care un descreierat i-a ucis pe loc atat pe acest om cat si pe sotia sa. Dumnezeu sa-i odihneasca in pace !

    In al doilea rand, sunt dezgustat de faptul ca Romania TV -un post de televiziune cu pretentii de profesionalism- a furat de pe acest blog fotografia cu palatul lui Dan Finutu, folosind-o in scopuri comerciale, ca ilustratie la articolul cu numele “Jale mare la Buzescu”. Romania TV nu s-a multumit sa fure aceasta fotografie, fara a solicita acceptul si fara macar sa indice sursa fotografiei. Si mai grav este contextul in care a publicat-o: o fotografie realizata din pura curiozitate si in timpul unei excursii cu motocicletele a fost publicata (repet, fara permisiune) de catre Romania TV insotita de comentariul “Sicriele cu trupurile lui Finutu si al sotiei lui au fost aduse acasa” , denaturand astfel atat contextul cat si spiritul in care aceasta fotografie a fost realizata.

    Rusine redactorilor mizerabili ai RTV. Poza furata este aici: http://www.rtv.net/jale-mare-la-buzescu-sicriele-cu-trupurile-lui-finutu-si-al-sotiei-lui-au-fost-aduse-acasa_39831.html

  2. imi permit sa va intreb daca va placut teatrul din caracal….va intreb deoarece eu impreuna cu alti doi colegi am restaurat fatada principala si suntem foarte mandri de munca noastra…ori de cate ori am ocazia sa vad poze sau imagini cu teatrul….creste inima in mine deoarece am putut lucra la una din mununatiile acestei tari. va multumesc

    • Mi-a placut foarte mult! Aveti si de ce sa fiti mandri, gasesc fatada ca fiind excelent restaurata, este evident o lucrare de buna calitate, am mult respect pentru munca voastra! Meritati aplauze!

  3. Eu am ajuns acolo in sambata Pastelui acum vreo 6 ani… E un lac in mijloc si parcul este asezat de-a lungul lacului… o terasa cu foisore pe lac. Totul era verde… mie unu mi-a placut foarte mult. La fel cum mi-a placut cel de la Tg. Jiu unde se afla Poarta Sarutului si Masa Tacerii.

    Uite cateva experiente pe care tre sa le incerci pe care eu le-am incercat si a fost super:
    http://palty2.wordpress.com/2010/07/27/concediu-in-sfarsit/
    http://palty2.wordpress.com/2010/08/06/primele-impresii/
    http://palty2.wordpress.com/2010/08/18/episodul-ii-lacul-rosu-si-cheile-bicazului/
    http://palty2.wordpress.com/2010/08/12/episodul-1-plecarea-si-sf-ana/
    http://palty2.wordpress.com/2009/08/28/cetatea-neamtului/
    http://palty2.wordpress.com/2009/08/26/varful-ousoru/

    Deja mi-am facut link la blogul tau… la Mai Citim si te voi urmari cu placere

    • Florin, am bagat la cap propunerile tale si plecand de la ce mi-ai sugerat, deja mi-am desenat un traseu prin Cheile Bicazului si un altul, spre Cetatea Neamtului.

      Multumesc frumos pentru sugestii si pentru aprecieri!

  4. Salut prin Caracal vad ca nu ati trecut prin parc. Este unul din cele mai frumoase parcuri din cate am vazut in RO. Parcul se afla localizat langa stadionul din Caracal, un stadion destul de maricel pe care juca tineretul Romaniei.

Lasă un răspuns

