Adriatica, in Muntenegru si Croatia

Un tip imi intinde o bere rece. Ne aflam intr-o benzinarie din Muntenegru, undeva intre sate, nu departe de granita albaneza. Omul s-a dat jos dintr-un Porsche Cayenne sclipitor si fara numere de inmatriculare; a venit hotarat cu berea, in timp ce eu cautam sa aleg o harta a tarii. Este cu totul zambitor si-mi spune ca si el e motociclist, in plus vrea „sa ude” cu mine noua lui masina. Ciocnim deci, pentru masina lui. Frumoasa primire in Muntenegru! Multumesc, om necunoscut! Dar eu trebuie sa ma grabesc, pentru ca soarele se apropie de asfintit si un motorist responsabil (cum incerc si eu sa fiu) nu (prea) merge noaptea …

Mai opresc doar intr-un catun bine inzestrat cu peisaj, unde infulec „muncitoreste” ceva mezeluri cumparate de la magazinul local (si asta mi-aduce aminte de o alta  cina saracacioasa cu parizer; dar condimentata cu cea mai frumoasa liniste din viata mea). Acum sunt singur, pe malul unui mic golf plin cu barci de pescari. Si admir apusul de soare.

IMG_6133

IMG_6141

IMG_6132

Traversez tunelul Sozina – e croit  impecabil, cum numai in Austria am mai vazut – si ajung numaidecat la Marea Adriatica. Dar intr-o statiune ce viermuie de turisti si in care nu prea imi gasesc locul.

IMG_6157

Ma opresc totusi la o pleskavitza si steagul de pe motocicleta mea este remarcat de un cuplu de romani ce sunt in vacanta. Schimbam amabilitati si plec mai departe, in noapte; gasesc un loc bun pentru odihna, departe de vanzoleala ultra-turistica, iar inainte de a ma culca, discutia la o bere cu cativa localnici se prelungeste – pentru ca si acestia sunt foarte prietenosi. Bem berile la o masa scoasa in strada, in fata unui magazin „cu de toate”, in fata caruia motocicleta ramane peste noapte pentru ca au paznic permanent, e non-stop si sunt asigurat sa nu-mi fac griji. Paznicul de noapte accepta cu greu sticla de pepsi pe care i-am oferit-o. Casiera magazinului este sarboaica si imi traduce in engleza intrebarile celor 3-4 oameni care incet, s-au strans la masa, pentru o bere pe racoare. Imi traduce si raspunsurile lor triste, atunci cand ii intreb despre razboiul care a scindat Yugoslavia… Are o personalitate vulcanica si desori preia discutia, fragmentata de clientii diversi care vin la magazin dar revine mereu la masa de afara dupa ce-i serveste. Aflu ca oamenii obisnuiti nu vor decat sa traiasca in buna pace, impreuna (ea e casatorita cu un muntenegrean, de exemplu) si cu totii injura cot la cot politicienii care i-au adus la scindare si despre care spun in cor ca le-au distrus tarile prin coruptie si violenta. Oamenii agita un ziar aflat pe masa, in care prima pagina era tinuta de un scandal de coruptie -dirijata de cel mai important politician local, ce era facut raspunzator de dezastrul infrastructurii. Se plang de criza, de locurile de munca putine, de scaderea generala a calitatii vietii si de lipsa de perspective… Suna cunoscut?

Este interesant ca nimeni nu ma intreaba de motocicleta nici „cat baga pe bord” si nici „cat a costat”, asa cum sunt obisnuit in tara. Oamenii ma intreaba, de cele mai multe ori, de unde vin si unde ma duc – asa ca mai mereu se infiripa o discutie, chiar si atunci cand bariera lingvistica e mai pronuntata. Constat ca asa cum a fost si in Macedonia si in Albania, si muntenegrenii cunosc destule despre Romania si ca, daca in calatoria de anul trecut in occident oamenii ce i-am intalnit erau cumva neutri cu privire la natia mea, aici sunt mai degraba calzi si ma simt privit mai curand ca „aproape” un vecin.

Mai devreme ca niciodata plec la drum a doua zi, pe un drum ce serpuieste pe malul Adriaticii, poate cel mai frumos pe care am mers vreodata. In dreapta e o mare limpede si de jur imprejur, munte.  Panorama se schimba la fiecare curba si satele insirate pe drum sunt fiecare asezate in buza cate unui golf. Aproape fiecare golf are-n mijloc cate-o insula…

IMG_6167

IMG_6171

IMG_6173

IMG_6178

IMG_6160

IMG_6216

IMG_6186

IMG_6200

IMG_6197

IMG_6206

IMG_6219

IMG_6223

IMG_6224

IMG_6230

IMG_6236

IMG_6253

IMG_6238

IMG_6247

Nu departe dupa ce ispravesc de ocolit golful Kotor traversez granita in Croatia.

IMG_6260

Si drumul este doar din pietris pentru cativa kilometri buni, la fel ca in Albania.

IMG_6271

Peisajul este insa la fel de spectaculos ca si pana acum. Dar Croatia e scumpa. De-abia gasesc un loc liber intr-un camping, cu 13 euro/noapte, iar berea e 2 euro la „alimentara”. Sunt incredintzat de fapt ca m-au pacalit, insa nu am alternativa – este evident ca nu-s de-al locului, preturile nu sunt afisate iar cand protestez mi se raspunde scurt: „This is CROATIA”. Este drept, campingul este pe malul marii si este ticsit cu clienti.

Mi-aduc aminte ca nici in anul trecut croatii intalniti nu mi-au facut impresia celor mai simpatici oameni din lume, as spune dimpotriva…

IMG_6278

IMG_6294

Cu toate ca ce vad este foarte frumos, ce simt nu-mi pica deloc bine si ma grabesc la drum. Plec si mai devreme din campingul neprietenos si in curand ajung la Dubrovnik.

IMG_6304

IMG_6318

IMG_6296

IMG_6308

IMG_6314

IMG_6316

Mai opresc doar la o cafea, intr-un golf de pescari. Pestii misuna in apa limpede.

IMG_6346

Casa aceasta a fost incendiata si fatada este ciuruita de gloante. Casele din stanga si din dreapta ei sunt neatinse. Mi se pare bizar; in Bosnia am sa aflu de ce…

IMG_6331

Traseul de la Intrarea in Muntenegru si iesirea din Croatia este acesta:

Coloana masinilor ce asteapta la granita intrarea in Bosnia se intinde pe cativa kilometri zdraveni, dar cu motocicleta mereu, la orice granita ti se face semn sa treci in fata. Sunt in Bosnia. Pe indicatorul de circulatie sunt mazgalite numele localitatilor scrise si in grafia chirilica.

IMG_6377

Cu gandul la apa cea limpede, ma indepartez de Marea Adriatica – de-acum, am parte numai de munte. Este mai racoare si asfaltul este mai serpuitor.

IMG_6343

Click pentru episodul precedent: Albania

 Mai departe, in Bosnia

16 thoughts on “Adriatica, in Muntenegru si Croatia

  1. Pentru mine locurile astea au acel ceva magic care ma face sa-mi doresc sa ma intorc. Primul lucru care imi vine in minte cand spui Muntenegru este senzatia pe care ti-o da apa Mediteranei combinata cu aerul muntos. Este extraordinara!

  2. mmm…mi-a venit dorul de duuuuucăăă…!Foarte frumos scris,elegant ilustrat,cu acea căldură care te invită la drum,spunându-ți simplu:„hai!”…

    1. Nu, pentru ca de la Shkoder am mers spre Podgorica, apoi am coborat spre directia Petrovac.

      O impresie generala: plajele sunt mici dar bine ingrijite. Uneori stancoase, alteori cu nisip. Insa eu nu pentru calitatea nisipului as merge in Muntenegru si n-as alege o asezare „turistica’, pentru ca ele sunt identice oriunde in lume. Cred ca farmecul Muntenegrului (ca si al Croatiei) este ca toate satele foste pescaresti (sau mixte, turistice & pescaresti – pentru ca la ei industria pescuitului nu a disparut) de la malul apei au facilitati turistice si au conditii foarte, foarte ok, fara a fi statiuni turistice – ce eu le consider de evitat…

      Dar, n-am fost la Ulcinj, spre a avea o opine concreta despre acest loc.😦

  3. Recomand si partea cea mai de jos a litoralului muntenegrean intre Petrovac, Bar si Ulcinj. Ultima localitate e superba. Ar fi de vizitat si castelul din Bar si multe altele. Aceeasi senzatie am avut-o si eu legat de croati, nu sunt cei mai simpatici. Muntenegrenii si sarbii ii intrec de mii de ori din punct de vedere al ospitalitatii.

    1. Absolut!

      Inainte de a iesi din Croatia, la o tigara cu o pereche de sloveni cu care intamplator m-am nimerit in acelasi petec de umbra, i-am intrebat daca senzatia mea (vad ca si a ta) despre croati e intemeiata si mi-au spus ca da, ca si cand erau in Yugoslavia nedivizata croatii se credeau a fi peste toti ceilalti si ca mereu au fost cam cu nasul pe sus si cam artzagosi… Sincer, nu vad motive.🙂

      1. Iti trebuie neaaparat pasaport, ca si in Croatia, Muntenegru, Bosnia, Serbia sau Macedonia. Nu sunt tari UE. In plus, pentru Albania, verifica sa ai RCA-ul vizat si pt. Albania.

        Iti destainui ca personal am strabatut Albania FARA RCA valabil pe teritoriul Albaniei, doar pentru ca n-am gasit la timp sa-mi fac asigurare si pt Albania. Si am mers asa. La granita albaneza iti verifica minutios toate actele, dar polita RCA se lipise de coperta talonului si dupa ce ofitzerul de frontiera a tras de ea de doua ori, a renuntzat s-o mai verifice… :-)))

        Evident, nu recomand asta.

      2. in serbia, muntenegru, croatia se intra doar cu buletinul. pentru o perioada de 30 de zile. bosnia la fel. in albania nu stiam cum e.

      3. Da, asa spune legea, am inteles ca sunt niste acorduri facute de noi cu ei in acest sens. Eu cred insa ca pentru siguranta, e bine sa avem si pasaportul la noi, ca nu stim peste ce cap patrat putem sa dam la vreun ghiseu de granita. Eu pana acum nu am avut nici o experienta neplacuta, dar nici n-am calatorit asa de mult si mereu am avut si pasaportul cu mine. Si bine-am facut, uite de ce:

        In Macedonia, dinadins am dat mai intai buletinu` – au refuzat, mi-au cerut pasaportul. In Albania am dat direct pasaportul. Cand am trecut din Albania in Muntenegru, i-am „testat” iar cu buletinul, dar mi-au cerut pasaportul… apoi am dat doar pasaportul. Si.. bomboana de pe coliva:

        Anul trecut, cand sa ma imbarc pe ferry-ul pentru Anglia, am aratat ofiterului de frontiera buletinul dar mi-a cerut SI pasaportul. Si le-a studiat pe ambele, indelung…

  4. ce faci tu unui om aflat in criza financiara si nu numai, asa un chef de duca, pacatosule. singurul care nu consuma benzina e cainele, dar nu cred ca pot sa ma urc pe el si sa o tai. hai sa va fie de bine, anul asta poate reusesti sa pui si bosnia si serbia🙂

    sanatate!

Lasă un răspuns

