Matze fripte

1

Matzele fripte costa 6 lei suta de grame. Singurul loc unde te poti ghiftui cu delicatesa -candva, mancarea saracului – este Targul de la Pitesti. Sambata este targ de animale iar duminica, de masini. Normal, sunt tarabe si cu gumari, tzoale si muzica d`aia misto … Dar mate fripte gasesti doar de vineri si pana duminica, in celelalte zile gratarele nu sfaraie. Ce vezi pe musamaua rosie cu buline albe, impaturita cu grija in zilele fara clienti, a costat 17 lei. De fapt, doar matzele. Painea si mujdeiul cu smantana intra-n pret. Licoarea o platesti separat. Musculita se aseaza de buna voie in pahar, de ai noroc de ea (ca e musca ori bondar, viespe sau gandac : insectele sunt binevenite, doar cata vreme nu se strivesc de viziera castii).🙂

2

Daca ti-e frica de cainii vagabonzi care se reped la rotile tale, daca ti-e sila de oamenii simpli de la tara, imbracati ponosit si nadusiti de transpiratie, tu nu ai ce sa cauti la matze.

Daca ai oroare de gheretele saracacioase in fata carora fumega gratarele cu mate, pastrama de oaie, maduva de vita, carnati si orice maruntaie, daca viermuiala unei zile de targ te oripileaza, daca pungile de plastic aruncate pe jos si hartiile invartejite de vant te supara, daca doi-trei oameni amarati si turta de beti vin sa-ti ceara un leu sau daca un caine (sunt multi) te priveste cu ochii umezi cersind ceva de mancare si apoi un nene in blugi lustruiti de mizerie iti ofera o bere rece doar pentru ca-i place motocicleta ta sclipitoare – si tie toate acestea ti se par oribile si daca ti se pare prea lung drumul pana la Pitesti: tu nu ai ce sa cauti la matze. Matele fripte nu sunt pentru tine. Stai acasa si uita-te la televizor.

Lasa-ne, pe noi ceilalti,, sa credem ca paradisul e construit din lucruri mici.

Vezi si imprejurimile: Scornicesti, Caracal, Buzescu …

19 thoughts on “Matze fripte

  1. Nu m-au atras matzele fripte si simt nevoia sa ripostez. Si ripostez din cauza televizorului, ca doar nu avem de ales doar intre paradisul matzelor si canalele de politica si cancan! Fiecare are dreptul la propriul paradis construit din….orice! Asadar, eu nu vreau sa judec matzele nimanui, dar refuz sa fiu trimisa la colt (si mai ales cu titlul de „televizor”).

    1. Nu am intentionat sea te insult, sub nici o forma. Nici pe tine, nici pe altii care nu gusta matze.

      Da, in fapt asta e ideea; tu ai sintetizat-o mai bine: „Fiecare are dreptul la propriul paradis construit din….orice! „. Asta am incercat sa comunic, chiar daca mi-a iesit cam butucanos : imi cer scuze si sper ca astfel am reasezat corect in peisaj ideea de matze VS televizor.

      1. Daca a sunat ca o proclamatie, acum ce sa-i faci – ai avut parte si de riposte! :)) Nu m-am simtit jignita, de altfel, daca ma enerva postarea nu comentam.
        In plus, m-a facut sa ma gandesc la propriile mele mici paradise.

      2. 🙂 Da, a sunat cam strident, recunosc. Si orice riposta sau opinie contrara este aici oricand binevenita, cata vreme este argumentata, de buna credinta si formulata in vorbe „urbane” (ca si a ta). Sarutmana!

    1. Targul e foarte pestrit si interesant de vazut – nu doar prin vorbele mele dar si prin ochiul educat al unui aparat foto, ca al tau …🙂 Da o fuga, cand ai vreme. E f misto locul, crede-ma.

  2. Super mishto ! Multumesc, Danei…si tie, desigur Viespar !
    Mancam din astea la mamaie acasa, acum 100 de ani!
    Mamaaaa, ce bune erau! Si mai facea si ciorba, acrita cu otet si batuta cu ou. O bunatate !
    Va pup.

    1. „Mancam din astea la mamaie acasa, acum 100 de ani!” – exact.

      Si eu prima oara tot la bunici am mancat, cand bunicul a asezat pe gratar cateva matze, zicea el ca e o mancare haiduceasca. Obisnuia sa procedeze asa cu matzele de cate ori taiau sau cumparau oaie. Am mai mancat matze la Istanbul, la ei se cheama „kokorici” dar sunt mai degraba o atractie turistica, desi foare gustoase. Am mai mancat si la bulgari, in alt mod gatite. Cert e ca eu le gasesc o delicatesa, ma bucur ca nu sunt singurul.

      Toate bune sa-ti fie!

    1. foarte bine, lumineaza-i!

      cel mai bine ar fi sa mearga in pelerinaj, la gratarele cu matze ale targului de la Pitesti. sa vada, sa guste, sa se minuneze si sa-si dea foc la basinile de mari bucatari (zic strict de aia care sunt posedati de aceasta mareatza senzatie).

  3. M-ai lovit in corason rau de tot cu poza aia, deci imi ploua direct in esofag. Zic de cea cu matzele. Prima pare ireala, facatura, desen. O sa pun sa imi apara pe mail postarile din nou, ca nu stiu ce se tot joaca astia la wordpress.

    1. Facatura, desenul, aia ireala e facuta pe drumul de intoarcere, undeva intre Petresti si Clejani (pe DN 61). Am avut noroc de vremea schimbatoare, desi pe final, cand putin mai aveam sa ajung acasa, m-a plouat binisor. Dar tot vremea asta mi-a adus norii cei frumosi si lumina. Pozele is facute cu telefonul, as vrea o vreme sa pozez asa, fara aparat. Sa vedem ce iese.

      Gratargiul stie sa friga iscusit matzele, in asa fel ca sunt crocante la exterior dar pe interior sunt mustoase, se topesc in gura. Mie, acasa, nu mi-au iesit niciodata atat de bune.🙂

  4. Interesant articol. Multi ne intreaba de ce mergem in astfel de locuri: in natura sau la munte, in piete sau astfel de targuri??? Cel mai simplu raspuns: „DE AIA”. Oricum nu o sa inteleaga.

  5. Un text excepţional ! Îmi voi permite libertatea de a-l afişa, de asemenea, pe blogul meu (cu indicarea, foarte respectuoasă, a sursei).
    Titus Filipas

Lasă un răspuns

