Alege echipamentul moto !

De ce sunt atâtea organizații împotriva hainelor de blană și nici una împotriva hainelor de piele? Pentru că e mai simplu să harțuiești femeile bogate decât găștile de motocicliști… Ce trebuie să știi cand iți alegi jacheta moto, casca, mânuși ori cizme? Care sunt materialele cele mai bune, care sunt diferențele dintre ele? Cum te echipezi când pleci la drum?

Chiar înainte de a avea o motocicletă ingrijeste-te să ai echipament.

Legea îți cere să porți doar o cască dar nu pentru a impresiona polițistul purtăm echipamentul complet…  Croiește-ți bugetul pentru prima ta motocicletă având în calcul și că ehiparea decentă a unui motociclist -la un nivel minimal- costă măcar 5-6 sute de euro și cuprinde cel puțin 5 articole (prețurile sunt orientative): cască (150), mânuși (50), cizme (100), jachetă cu protecții (150), pantaloni moto (100).

În tricou și-n șlapi nu vei fi privit nicidecum ca un erou…

full gear

Mulți dintre noi, la început mai ales, neglijează ori pur și simplu nu cunosc principiile pe baza cărora alegi echipamentul iar în magazinele de profil rareori primești un sfat competent. Pentru că si eu am trecut prin asta, schițez câteva chestii ce poate că si ție îti vor fi de folos :

1. CASCA

Dintre cele trei tipuri uzuale de căști (flip-up, open face, integrală) cea mai sigură este una integrală, însa o flip-up (cu zona protecției de bărbie rabatabilă) poate fi un compromis acceptabil între casca lejeră de tip open face și siguranța oferită de cea integrală. Însă cel mai bine este să porți tipul de cască cu care te simți tu cel mai ok. Modelele skull cap  sau căștile militare ies din discuție, sunt aproape de zero la capitolul protecție. Nu uita să-ți protejezi ochii de praf, insecte, lumină puternică și curentul de aer: fie că alegi o casca cu vizieră, ori ai să porți ochelari de protecție. Vizierele închise la culoare îti limitează vizibilitatea noaptea sau pe vreme rea, așadar alege o vizieră clară – în cazul în care casca nu e dotată, precum cea albă din fotografie, cu o vizieră suplimentară împotriva soarelui puternic, poarta ochelari de soare – viziera fumurie te poate pune în pericol.

cele trei tipuri de casca

Casca trebuie să-ți stea fixă pe cap. De aceea e cel mai bine să o cumperi dintr-un loc în care s-o poți proba. Cand o probezi pentru prima oară trebuie sa o simți strânsa în jurul capului – ține cont că o vei proba cu o cagulă și casca se va mai lăsa puțin, cu timpul. Când miști capul în orice direcție, casca nu trebuie să își schimbe pozitia. Fiecare cască vânduta în Europa trebuie sa fie conformă standardului ECE 22.05 și acest lucru e marcat cu o mică etichetă. Aici este explicat ce înseamnă acest standard de siguranță, citește și despre DOT sau Snell.

 Verifică pe site-ul SHARP câte stele de siguranță are casca ta. 

SHARP este o organizație guvernamentală britanică ce verifică rezistența la impact a căștilor prin teste asemănatoare celor pentru mașini, Euro NCAP. Tot aici o să vezi o comparatie între prețurile și caracteristicile căștilor, descrierea lor și evidențierea punctelor tari / slabe ale acestora.

O cască are un strat exterior (de obicei din plastic ABS sau policarbonat) și un strat interior din polistiren expandat care are rolul de a absorbi energia produsă de impact. Materialele ce constituie „cochilia exterioară” sunt afectate de razele ultraviolete și după vreo 2 ani rezistența lor se diminuează – astfel pot deveni casante. Căștile mai scumpe sunt construite la exterior din fibră de sticlă sau în combinație cu tot felul de alte fibre, cum ar fi: Carbon FiberAramidDyneema sau Kevlar.  Aceste fibre au în comun același lucru: sunt materiale foarte ușoare și rezistente.

Stratul textil din interior al căștii trebuie să fie detașabil, pentru o spălare facilă. O cască cu design „colțuros” poate fi zgomotoasă – alege o cască cu linii cât mai fluide, orientează-te spre o cască silențioasă. Viziera trebuie sa permita atasarea unui sistem antiaburire Pinlock.

impact_helmet

(imagine preluată de la motor vehicle safety guide )

Un studiu* arată că între 15 si 20% din accidentele de motocicletă sunt cu impact al căștii în zona bărbiei, iar în schița de sus sunt exprimate, procentual, zonele frecvente în care motocicliștii se lovesc la cap. (*Otte D, Hannover Medical University, Dept. of Traffic Accident Research, 2008).

Cool-Motorcycle-Helmet

ATENȚIE !

Căștile își păstrează proprietățile de protecție cam 5 ani. Ia-ți o cască nouă după cel mult 5 ani de folosire! Schimbă casca după accident, dacă ai dat cu ea de șosea, indiferent cât de ușor a fost impactul!

2. MÂNUȘILE

În afară de cască, cel mai important este să porți mânuși cu protecții adecvate. Mâinile pot fi cu ușurință afectate fie și la un accident de mică intensitate, în plus mânușile te ajută să ai un control mai bun asupra comenzilor și te apară de frig. Evită mânușile fără degete – pentru verile toride alege mânuși scurte, cu perforații sau material textil, de tipul celor din imaginea din mijloc.

manusi

Mânusile trebuie să aibă marimea potrivită mâinii tale, probează-le înainte să le cumperi.  Verifică sa poți accesa comenzile cu ușurință si alege doar mânuși cu protecții. Cele mai bune sunt considerate cele din piele, dar în circumstanțe mai răcoroase este mai bine să te echipezi cu mânusi textile cu căptușeală Gore-Tex pentru a menține mâinile uscate și calde. Când e într-adevar foarte frig, o mânusa care contine încă o pereche de mânusi interioare făcute dintr-un material Windstopper este ceea ce cauți. Este important ca mânușile să se poată fixa bine în jurul încheieturilor, pentru a nu aluneca la frecarea cu asfaltul în cazul unui accident – alminteri poți merge făra mânuși, că ar fi totuna. Așadar, testează-le în acest sens: înainte de a le da jos de pe mâini, trage puțin de ele fară să le desfaci. Dacă îți ies de pe mâna, nu le cumpăra!

3. CIZMELE

Incălțămintea ce o porți pe motocicletă trebuie să fie suficient de înaltă -neaaparat sa-ți acopere măcar gleznele. Mai mult decât atât, trebuie să fie de așa natură croită încât sa nu permită gleznei să se rotească în interiorul încălțării, pentru a nu fi fracturată în caz de accident.

boots

  Poți purta ghete, cizme sau bocanci dar când alegi cu ce te încalți pe motocicletă ține cont de următoarele lucruri: sa-ți țină glezna fixă, materialul să fie suficient de gros pentru a nu se distruge la frecarea cu asfaltul, vitezele să le poți schimba cu ușurință. Alege încaltaminte ce are la interior o membrană de tip goretex – aceasta îți va lăsa piciorul să respire. Nu toate cizmele moto sunt impermeabile, caută unele în care să nu pătrunda apa.

daytona-770x388

Când cumperi ghete sau cizme care nu sunt făcute special pentru motocicletă dar intenționezi să le folosești în acest scop („ciocate”, de exemplu) verifica-le cât de flexibile sunt la vârfuri și dacă poți schimba ușor vitezele. Sub nici un motiv nu te urca pe motocicletă încăltat în teniși, oricât ar fi de cald! Dacă ești genul care ieși cu motocicleta doar vara, pe distanțe relativ scurte și numai după ce ești tu sigur că nu plouă sub nici o formă, poți alege încalțăminte moto din material textil, gândită pentru vară – aceasta îți aeriseste piciorul dar te protejează corespunzător.

4. JACHETA

În caz de accident, îmbrăcămintea trebuie să te protejeze împotriva alunecării pe șosea. In plus, o jachetă bună are elemente reflectorizante, ferestre pentru aerisire prevăzute cu fermoar impermeabil, buzunare securizate împotriva apei și este prevazută cu protecții pentru spate, umeri, cot și antebraț. Alege o jachetă cu o culoare vizibilă si compusă din mai multe straturi, detașabile.

jacket

Când cazi cu motocicleta, pentru un timp vei aluneca pe șosea (în functie de viteză, dar la o căzătură cu vreo 50 la oră tot aluneci cam un metru, poate doi). În această vreme suprafața drumului acționează asupra ta ca o răzătoare, ca un șmirghel. Prin frecarea corpului tău cu asfaltul se generează o temperatură ridicată ce iți poate provoca arsuri grave. Astfel poți să mori nu de la lovituri la cap sau leziuni interne grave, ci de la arsură. De aceea imbrăcămintea ta trebuie să nu te lase să aluneci prea mult, să reziste la abraziune și căldura intensă a accidentului, dar totodată să îți păstreze căldura corpului în regimul normal de mers și să poată fi ventilată – pentru ca o plimbare de vară să nu se transforme în saună. Când o probezi, jacheta trebuie să-ți fie fixă – dacă fâlfâie pe tine nu te va proteja și fâșâitul ei te va enerva de fiecare dată, lucru ce-ți distrage atenția de la drum.

Referitor la impermeabilitatea jachetei moto: foarte puține modele și desigur dintre cele mai scumpe sunt cu adevărat impermeabile, în cazul unei ploi susținute. De aceea soluția optimă este ca acest neajuns să-l îndepărtezi cu un combinezon impermeabil ce-l vei purta, la nevoie, peste echipament.

5. PANTALONII

Aceștia trebuie sa aibă inserate protecții pentru genunchi si șold si să fie fabricați din piele sau un alt material rezistent. Verifică pe interior ca țesatura de kevlar (dacă ai ales un asemenea model) să fie distribuită corect – din economie, mulți fabricanți reduc zonele întărite cu această țesatură. O soluție uzuală a multor motocicliști este să poarte blugi obișnuiți peste care aplică protecții pentru genunchi. În acest fel însă, te protejezi doar împotriva curentului de aer pentru că la impact, protecțiile puse pe deasupra pantalonului se pot deplasa.

pantaloni moto

Ca și în cazul unei jachete de calitate, pantalonii moto pot fi mai greu permeabili la apă și trebuie prevăzuți cu elemente reflectorizante și fermoare pentru aerisire. Croiala pantalonilor trebuie să permită o ținută lejeră în poziția flexată, de drum – și acesta e încă un motiv pentru care pantalonii obișnuiți nu sunt recomandați…

6. PIELE, KEVLAR SAU TEXTIL ?

Pielea este considerată cel mai bun material pentru echipamentul moto, doar dacă este piele de calitate: cel puțin 1.2 mm grosime și de proveniența bună. Cusăturile trebuie de asemenea să fie rezistente: întotdeauna duble. Dacă s-ar rupe când ai avea cea mai mare nevoie de ele, n-ai făcut nici o afacere…

leather-motorcycle

După piele urmează jachetele făcute din combinații de materiale performante, precum kevlar. La prima vedere pare o minune cerească, de aceea producătorii au tendința de a adăuga câteva zone mici de kevlar pe ici-colo, pentru că se vinde bine. Dar așa kevlarul nu este folositor, pentru că se sparge repede și te poate proteja în caz de alunecare pe asfalt doar dacă este introdus pe sub un alt material. Un exemplu bun pentru o jacheta performantă este cea construită din Keprotec.

kevlar pants

A treia variantă: textilul. Majoritatea pieselor de îmbrăcăminte pentru motocicliști, fabricate din țesături textile, sunt făcute din Cordura. Echipamentul textil este deseori preferat de mulți motocicliști si producătorii oferă combinații interesante între materialele moderne:

Gore-Tex_Armacor_Technology

Pe scurt, în lumea motocicliștilor se crede că nimic nu e mai bun ca un combinezon integral din piele. Acesta însă nu este întotdeauna cea mai bună opțiune – confortul oferit este redus, deși siguranța sa e maximă. Combinezoanele integrale sunt gândite pentru curse, ori noi mergem pe stradă și de aceea cerințele utilizatorului sunt diferite.

Dacă optați pentru textil, alegeți echipament din Cordura sau Dynatec, de preferat a fi întărit cu piele sau Kevlar, în zonele importante. Eticheta pe care apare un nume faimos nu este totul, iar promovări comerciale de tipul Certified Safety sau altele similare inscripționate pe echipament nu îți oferă nici o garanție – verifică cu atenție ce cumperi și să ai mereu în vedere ce tip de motocicletă ai și în ce regim o vei folosi !

7. PROTECȚIILE

Pe lângă protecția împotriva alunecării pe asfalt, echipamentul trebuie să protejeze la impact. Protecția la impact funcționează în doua moduri: impactul poate fi distribuit pe o suprafață mai mare sau poate fi absorbit. Astfel, protecțiile hard distribuie forța impactului pe o suprafată mai mare iar cele soft absorb -parțial- energia generată în urma impactului. Protecțiile funcționează bine doar dacă se află poziționate unde trebuie să fie și nu se deplasează de la locul lor în timpul accidentului. Oamenii sunt construiți diferit și astfel piesele de echipament nu ne vin tuturor la fel. Asigura-te că protecțiile stau în locul necesar și că sunt fixe!

racing-street-body-armor

Dintre toate protecțiile pentru motocicliști, cea mai importantă este cea pentru coloana vertebrală. Leziunile coloanei pot conduce la deces ori paralizie. Unele protecții sunt integrate într-o armură completă pentru trunchi și sunt prinse împreună cu ajutorul unei plase. Cele ieftine se deplaseaza de la locul lor, în plus armura îmbracată vara peste un tricou permite pătrunderea insectelor si a curentului puternic de aer. Ca și celelalte articole de echipament, protecțiile de orice fel trebuie să aibă o poziție fixă pe corpul tău, probează-le întotdeauna când le cumperi!

SALOPETA DE PLOAIE și ALTE CÂTEVA CHESTII

Este bine ca la drum lung să ai la tine o eșarfă – în caz ca vântul devine deranjant, o vestă reflectorizantă – pe care o vei îmbrăca în trafic aglomerat și o cagulă -just in case… Ia cu tine și o altă pereche de mânusi – în caz că ploaia ți le udă pe cele pe care le porți, cele de rezervă se vor dovedi neprețuite! Este bine să ai cu tine o pereche suplimentară de încaltaminte, lejeră, pe care o vei purta când nu călărești motocicleta. Așa dai posibilitatea cizmelor să se aerisească iar tu te vei simți comod.

salopeta ploaie

Nu uita de combinezonul impermeabil. Alege unul în culori stridente si cu inserții reflectorizante, pe vreme rea vizibilitatea scade foarte mult si în afară de faptul că te protejează de ploaie, astfel vei fi vizibil pe șosea.

***

Scopul principal al produselor de îmbrăcăminte pentru motocicliști este de a oferi siguranță, dar pe motocicletă siguranța este aproape 100% în mâinile tale. Un alt rol al echipamentului moto este să asigure temperatura corpului motociclistului în parametrii săi optimi – si aceasta e o metodă de protecție, deoarece un corp care functionează la temperatura potrivită va permite riderului să fie mai atent în trafic și să anticipeze potențialele situații periculoase. Nu uita că pilotând atent și făcând tot ce îți stă în putință pentru a evita situațiile periculoase ce pot duce la producerea unui accident, TU îți asiguri siguranța. Echipamentul adecvat doar te ajută sa diminuezi pagubele cât mai mult posibil.

NU ECHIPAMENTUL TE PROTEJEAZĂ !

Echipamentul, oricât de bun, are doar rolul de a diminua impactul și suferința. Te protejezi DOAR TU, conducând cu atenție și într-o manieră defensivă. Cu toate acestea, nu te urca niciodată pe motocicletă înainte de a fi echipat corespunzător.

ItsFineLine

Poți să mori de la arsurile pe care le capeți dacă ai să cazi făra sa fii protejat de o jachetă, poți sa zaci în scaunul cu rotile toată viața ta dacă ți-ai rupt gleznele pentru că erai în adidași, s-ar putea să nu mai butonezi niciodată smartphone-ul dacă ai rămas făra degete fiindcă nu purtai mânuși.

ECHIPAMENTUL PASAGERULUI

Stiu că e mișto de tot ca gagica din spatele tău să te strânga în brate, lipindu-se de tine, aproape dezbracată, cu părul fluturând liber în șuieratul vântului … Dar pasagerul trebuie întotdeauna să fie echipat la același nivel cu tine. Nu lua pe nimeni pe motocicletă dacă nu poartă echipament care are același nivel de protecție cu al tău!

Pasagerul este în responsabilitatea ta, morală și legală.

Motorcycle-Girls-Werewolf-Forests

.

Verifică singur cele scrise aici și documentează-te. Compară echipamentul moto, prețul si caracteristicile tehnice pe site-urile revzilla.com sau fc-moto.deArticolul este scris în baza experienței capătate, a sfaturilor primite de la motocicliști experimentați și mai ales cu suportul lazymotorbike.eu – de unde sunt preluate, parțial și nuanțat, multe chestii expuse aici.

RIDE SAFE !

Motocicleta-i gata pentru noul sezon ?

3 thoughts on “Alege echipamentul moto !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s