La munte, în BG, de Paște

Tuica de Muscel daruita de Mișu (si distilata chiar de el) *** a facut furori de Paște, in Bulgaria. Am petrecut cu Polina (Polly), Iza, Ivor, un motociclist englez funny, o băbuță englezoaică (care tare s-a mai bucurat de țuică) si alți câțiva prieteni bulgari, cu totii invitati la motocamp. Un Paste semi-motociclistic: vremea schimbatoare ne-a îndemnat sa mergem cu masina. Aici, la Idilevo, un sat în Balcani, este motocamp-ul lui Polly&Doug  – dar de data aceasta am stat la Andy & Debby – o gospodarie traditionala bulgareasca, restaurata de perechea britanica. De fapt, chiar Polly mi-a sugerat ca pot inchiria un intreg apartament in casa prietenilor săi …

*** Mișu distilează țuică cu suflet și o dăruiește numai prietenilor – pentru asta a construit această distilerie, în satul strămoșilor săi din Muscel.

Idilevo (30 de km distanta de Veliko Tarnovo, pe drumul spre Sofia) e intr-o zona sub-montana ce la prima vedere nu pare prea spectaculoasa – dupa standardele turistice obisnuite – dar mie mi-au placut tare mult linistea satelor bulgaresti, zambetul oamenilor, asfaltul bun de peste dealuri… (vorbesc de drumuri inguste, ce unesc mici sate si care sunt bine asfaltate). Imprejurimile sunt tare placute …

E SUPER la Idilevo!

Balcanii strălucesc înzăpeziți.

Si satele bulgare se ascund între munți.

Casele vechi sunt prețuite aici, oamenii locului își păstrează valorile tradiționale și nu-și abandonează locuințele istorice pentru a construi te miri ce caraghioslâcuri.

Pestera Bacho Kyro stralucește de la miile de mici monede lipite pe peretii umezi. Iza a cules câteva, în joacă… firește că nu le-am luat acasă; dar cu o greblă poti aduna sute de leva 🙂 Vezi aici mai mult despre aceste locuri: Gabrovo si imprejurimile .

Steluțele din trecut încă strălucesc în fiecare sat bulgar…

Vecinii bulgari au obiceiul de a-si comemora mortii dragi lipindu-le fotografiile in tot locul: pe stalpi, pe pomi, pe portile caselor… Insa intr-un sat de langa Idilevo sunt cu totii intr-un singur loc, în stația de autobuz:

Si bulgarii au mărțișor, iar obiceiul este să-l agăți într-un pom după ce nu-l mai porți.

Nicopolis_ad_Istrum, orasul construit de Traian spre a celebra victoria impotriva dacilor, se afla nu departe de Dunare si pe drumul de intoarcere spre România. Drumurile orasului sunt vizibile, sistemul de canalizare, edificiile orasului sunt evidente. O poveste cuprinzatoare despre acest oras, cu poze interesante,  puteti citi aici: nikopolis-ad-istrum-veliko-tarnovo.

Vezi cum e la motocamp-ul lui Doug & Poly

17 gânduri despre „La munte, în BG, de Paște

  1. Mă bucur mult că v-au plăcut pozele mele și că am putut să fiu de folos cu ceva! Sper să mai găsiți ceva fain și interesant și pe viitor!

  2. Ma intereseaza in mod deosebit cea de-a treia fotografie. Am fotografiat parti din case la care s-a folosit tehnologia nuielelor impletite, lipite cu lut, in Banat (fruntarii) si in Germania, acolo la case f. vechi, de jumatate de secol. Nu am vazut inca o casa intreaga realizata in aceasta tehnica. Cea pe care o reprezentati in fotografie este deja o tehnica hibrida, evoluata, dar este aplicata casei intregi.
    Pot utiliza fotografia? Mai aveti si altele? Dar ceva detalii in cuvinte?
    Multumesc.

    1. Domnule Craciun, fireste ca puteti utiliza fotografia, ma bucur mult chiar, singura mea rugaminte este sa precizati sursa pozei. Mai am cateva, vi le pot trimite daca vreti, cu cea mai mare placere ca folosesc studiului dvs.

      Casa din poza a 3-a eu cred ca are 60-80 de ani. Sunt multe case similare in acea zona, in stare relativ buna. La aceste case traditionale bulgaresti, etajul este realizat intr-o tehnica mixta, asa cum ati remarcat (adica o structura din barne de lemn semi-prelucrate, in general doar pe doua fete intre care sunt impletite aceste nuiele lipite cu lut). Peretii au grosimea de cca 20-25 cm. Parterul este de obicei realizat din piatra zidita (un calcar local in general nefatzuit insa cioplit relativ regulat, mortarul folosit fiind de var). Peretii parterului sunt mai grosi: 35-45 cm.

      Sunt interesante si gardurile acestor case: din pietre de rau sau fasii din acelasi calcar. Asezate unele peste altele, fara mortar…

      Merita sa dati o tura si sa le vedeti personal, multe din casele intalnite nu sunt restaurate si deci se obseva in detaliu sistemul constructiv original. Mai mult, proprietarii au fost mereu bucurosi de interesul meu, nu au fost probleme legate de permisiunea de a fotografia.

      Am sa caut maine pozele si vi le voi trimite pe e-mail, daca vreti. Va raspund cu placere si la orice alta intrebare. Numai bine va doresc!

  3. Frumos articol.
    Pentru o perioada voi fi plecat…dar nu voi uita acest blog si o sa revin cu placere.BAFTA!
    Am scris un articol interesant pe blog(zic eu)….poate aruncati un ochi.Multumesc anticipat!

    1. Sa ne recitim cu bine! Am citit articolul, citatul ”Orice copil prost poate sa calce pe un gandac, dar nici un profesor in lume nu poate sa-l produca.” imi place mult…

      Vacanta frumoasa!

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.