Cât costă ?

În topul întrebărilor românești despre motocicletă/motociclism se află curiozitatea vitezei: „cât prinde? cât bagă pă bord?”… Pe locul al doilea, curiozitatea e a prețului: „cât costă?” O a treia întrebare stereotipă bombardează motocicliștii cu o obsesie a publicului legată de mărci: „e beemveu?” … 🙂 Asta în țară. Pentru că prima întrebare a oamenilor întâlniți în lumea largă, de obicei, este „de unde vii și încotro mergi”… Parcă sună altfel, nu?

Așadar, cât costă? Păi CE anume să coste? Orice motocicletă este neprețuită pentru riderul ei iar fiecare ieșire cu motocicleta este priceless.

wp_20141012_027

NU obiectul în sine este respectat în lumea moto…

wp_20160903_058

Pentru că întrebarea asta insistentă și enervantă, „cât costă”, este pe buzele tuturor, o să detaliez aici un răspuns – sper să-ți fie de folos dacă vrei să devii motociclist; ori dacă ai deja o motocicletă însă eziți să pleci la drum lung, de teamă că-ți va fi peste puteri cheltuiala. Sau ești măcinat de îndoiala că motoreta ce o ai e nepotrivită unei călătorii mai lungi. Va fi ok, cu un pic de chibzuială. Ai să vezi. Așadar, care este cea mai bună motocicletă de drum lung? De ce echipament ai nevoie? Cât costă o călătorie cu moto?

WP_20160709_040

Călare pe motocicletă vei fi privit cu simpatie de majoritatea covârșitoare a celor întâlniți în drumurile tale și n-ai de ce să te temi. Dar și tu trebuie să respecți câteva reguli, ce țin mai degrabă de bunul simț comun. In ce privește regulile cheltuirii banilor de drum,

Respectă șapte reguli generale:

1. Negociază fără sfială! Dar cu măsură, fără să fii obraznic sau insistent. Am obținut în felul acesta discount-uri oriunde am călătorit și chiar dacă este vorba de numai câțiva euro pe zi, în economia unei călătorii lungi aceștia contează. 2. Ia-ți de acasă tot ce-ți trebuie! Anticipează situațiile de care te poți lovi pe drum și pregătește-te pentru oricare din ele, fără a exagera cu bagajul – costurile pot fi mai mari decât cele de acasă pentru tot felul de nimicuri – exemplu: am plecat fără o cremă de protecție la soare în Grecia și așa am fost nevoit să dau 10 euro pe una de cea mai slabă calitate. 3. Mergi mereu cu rezervorul plin! In felul ăsta poți alege să alimentezi cu benzină de la stațiile care vând carburantul mai ieftin și nici nu vei fi stressat pe drum. Benzinăriile de pe autostrăzi au benzina mai scumpă, evită-le. 4. Plătește cât mai des cu cardul, iar plățile cash: în moneda locală! Fă-ți un card numai pentru călătorie, pe care-l vei alimenta de acasă cu suma ce o estimezi că o vei cheltui și plătește cu acesta, nu cu cel de credit. Tot de pe acesta vei scoate, la bancomat, sumele necesare în moneda locală – acolo unde nu este acceptat cardul, plata într-o altă monedă decât cea locală va fi dezavantajoasă pentru tine. 5. Pleacă la drum numai cu motocicleta în bună stare! Vei evita nu doar costul cu reparația -mai scump ca acasă- dar și posibile costuri asociate, însemnând timp pierdut sau bani pentru cazare suplimentară – dacă este nevoie să aștepți piese ce nu sunt pe stoc, de exemplu. 6. Respectă regulile! O călătorie nu este o cursă de viteză. Dacă depășești viteza nu cu mult și doar ciupești puțin regulile e ok și vei fi lăsat în pace de polițiștii rutieri însă nu vei fi iertat de o amendă consistentă dacă vei fi prins conducând agresiv. 7. Respectă mediul înconjurător, oamenii și animalele ! Fie și numai pentru că, altfel, riști amenzi atât de mari încât este posibil să te întorci acasă pe jos …

wp_20160904_062-2

Nu uita! Călătorești ca să vezi locuri, oameni, obiceiuri. Nu mergi în lume pentru a bifa țări. De aceea nu renunța la nimic din ce vezi și-ți place, chiar dacă (pare/este) cam scump, nu lăsa nimic „pentru altă dată”- cine știe când și dacă va mai fi o altă dată ?

Informează-te din timp, dar nu refuza chestiile ce le descoperi pe loc. Experimentează mâncarea specifică, bea ce beau și ei, plimbă-te pe străduțe lăturalnice, cască gura la casele din jur, intră în cârciumi locale și nu te feri să vorbești cu oamenii locului.

Fii prietenos și vei fi răsplătit cu aceeași atitudine.

Așa cum tu cauți să înțelegi despre ei, tot așa mulți dintre localnicii întâlniți vor să priceapă, uneori, lucruri interesante despre tine sau țara ta – să nu-i minți, orice te-ar întreba; nu-ți insulta poporul și nici țara nu ți-o vorbi de rău; dar nici nu te grozăvi aiurea în fața lor – niciodată nu știi cu cine ai de a face…

Cere acceptul înainte de a fotografia oamenii locului – nici tu nu vrei să fii luat drept o maimuță exotică, este?

wp_20160821_013

Cu ce motocicletă pleci la drum lung?

Cu orice motocicletă. Oricare motocicletă este bună pentru o călătorie, singura condiție este să pleci cu ea în bună stare și să fii familiarizat cu ea – sunt în lume oameni care merg departe cu motociclete de epocă, cu motorete pentru oraș, ori de curse, ori naked sau cu ataș, cu scutere, cu orice! Nu-i musai să ai o motocicletă de touring, deși acesta se spune că ar fi cazul ideal…

WP_20141121_005

Răspunsul la întrebarea „care moto-i cea mai bună pentru drum” este: exact motocicleta pe care o ai.

wp_20160822_035

Cu ce echipament pleci la drum?

Dacă la drum poți pleca cu orice motocicletă în firea ei, tu* NU poți fi echipat oricum. Echipamentul de drum lung nu este neaaaaaaapărat o sperietoare, nu trebuie musai să pleci încărcat cu echipament de parcă ai explora tărâmuri necunoscute, dar ai nevoie de un minimum necesar, din care trebuie să nu-ți lipsească: salopetă pentru ploaie, haine călduroase, încălțări și mânuși de schimb, trusa de scule, cortul -chiar dacă ai de gând să stai doar la hotel… o listă scurtă găsești aici. *Nu uita că pasagerul tău trebuie să fie echipat la același nivel cu tine.

***  Cât costă?  ***

O călătorie cu motocicleta costă 0,25 de euro / km, sau cam 55 euro / zi .

Ori aproximativ un leu și 15 bani pe kilometru, cu totul inclus*.

* Cu o moto care consumă 5 lt. % și în condiții rezonabile de drum, de cazare și de răsfăț. In costuri sunt incluse: benzina și taxele rutiere pentru o medie de 250 de km parcurși într-o zi, bilete de acces pentru muzee, cazarea, mâncare și băutură -pentru o singură persoană.

Hai acum să disecăm un exemplu: pe ce am cheltuit 950 de euro, timp de 17 zile, în 4000 de km. Intâi, trebuie să știi că eu nu îmi fac rezervări din timp. Schițez, în mare, un traseu dar rămân peste noapte acolo unde se întâmplă să mă prindă seara iar traseul deseori îl schimb în funcție de dispoziția de moment ori de sfaturile primite de la oamenii locului – nu spun să faci și tu astfel, îți spun doar cum procedez eu; o planificare strictă îți poate aduce economii dar este posibil să te constrângă și să-ți limiteze opțiunile. Traseul luat ca exemplu a cuprins RO-Bulgaria-Grecia-Albania-Grecia-FYROM/Macedonia-Bulgaria-RO. (Povestesc – ca de obicei, cu poze – ce văzui în ieșirea asta aici 1 și aici 2 dar acum să revenim la costuri). Așadar. Din cei aproape o mie, cam 250 de euro s-au ars în benzină (benzina cea mai ieftină costă în GR 1,4-1,7 euro). Am mers agale și puțin – o medie de 250 km/zi. Opt nopți am stat la hotel, la prețuri între 10 și 35 de euro/noapte, alte opt nopți în cort – cu un preț între 10 și 18 euro/noapte (pentru că în campingurile de doamne-ajută nu-i musai foarte ieftin). Restul i-am cheltuit pe oaie la proțap, caracatiță, scoici, creveți, bere și vin roșu…

Sunt un motociclist răsfățat și leneș. Eu merg puțini km în fiecare zi, pentru că mă trezesc târziu, merg încet, casc gura la ce văd și mă opresc devreme, de obicei la lăsarea întunericului. Dar comportamentul ăsta aduce costuri suplimentare.

Cum reduci costurile?

Simplu. Sunt 5 principii de bază: 1.Mergi mai multi km pe zi, tragi ceva mai tare la drum. Așa vezi mai puține lucruri și n-ai timp să zăbovești, să faci poze, ori sa te bucuri de ce vezi 2. Campezi ilegal. Dar așa nu ai cum sa-ți faci măcar un duș și ești silit să îți faci nevoile numai prin boscheți. Trebuie mereu să te ascunzi – din cauza mizeriei lăsate, localnicii nu văd nicăieri cu ochi buni pe cei ce campează wild iar în multe țări e ilegal. 3. Pleci cu o motoretă mică, ea consuma mai puțin dar așa scade siguranța deplasării tale în regim de mers susținut și pentru a parcurge distante mari trebuie să mergi „forjat”. 4. Mănânci și bei numai de la supermarket, merge pentru câteva zile; dar să o ții numai așa, cu timpul, ți se duce tot elanul și capeți despre tine senzația că ești un marginal al societății, nicidecum că ești în vacanță. 5. Nu vizitezi nimic la care trebuie plătit bilet…

WP_20160308_048

Deci? Cât costă? Păi nu vezi? Costă cât vrei tu…

Vezi aici cât costă o carte.

4 gânduri despre „Cât costă ?

  1. In toamna asta am fost cu MZ ETZ250(am fost 2 din Brasov, 2 MZ-uri) la intrunirea MZ-Forum Deutschland, la nord de Leipzig. La dus am facut 4 zile, ca am trecut prin Dresden pe la un motorist cunoscut in 2011, si la intoarcere am facut 3 zile, pe alt traseu. Am ajuns si la Zschopau in curtea fostei fabrici MZ, acolo unde iesea pe poarta MZ-ul meu acum 30 de ani. A meritat asta 🙂
    Acum nu mai am zile de concediu pentru Craciun, dar nu-mi pare rau. Cat a costat? 320 EUR, incluzand benzina, muzee, vigneta de autostrada(doar un Ungaria, in rest e fara), cazare, consturi de intrunire, mancare.

    Iernare usoara 🙂

    1. Well, dragă Feri, păi așa o călătorie este tare rău de tot! Mai ales ținând cont că ați fost cu bătrâioarele MZ-uri (motociclete vintage, cu motor în doi timpi, considerate în lagărul socialist un apogeu al tehnicii motoarelor de acest tip -pentru cei care „au deschis televizoarele mai târziu”). Absolut grozavă călătorie! Chapeau!

      Felicitări, numai gânduri bune și o iernare ușoară și ție!

      Si, da, este încă un exemplu că nu costurile contează. NU CONTEAZĂ CÎT COSTĂ. Sau ca să reformulez: poți face mult cu bani puțini…

      ***pentru cei curioși, aici sunt fotografii cu motocicleta est-germană MZ ETZ 250: ddr-motorrad.de MZ-ETZ-250

    1. domn drag, nu stiu daca-i mult ori putin. dar da, numai in RO te intreaba asa. tocmai pentru ca te intreaba astfel, mereu, am schitzat un raspuns…

      PS: Călătoriile tale sunt foarte, foarte misto ! RESPECT!

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.