Fragmente Boieresti

Nu am rabdat sa stau in casa si am dat de dimineata o raita prin imprejurimi… Nu imi venea sa irosesc acest sfarsit de saptamana fara a iesi macar un pic, dar cum treburi ma tin langa casa, am hotarat sa ies in vecini… asa ca am fost la ruinele de la Gostinari si apoi am vizitat palatul de la Heresti. Fix prin albia Argesului, pe unde Nea Nicu voia sa faca un canal navigabil, am mers o bucata de drum pana am ajuns la Gostinari, pe un drum de pamant intesat de camioane grele ce carau balast. Fireste, investitia ceausista -absurda economic- s-a finalizat doar printr-un dezastru ecologic… Drumul (prin Comana) este aici .

Ruinele de la Gostinari sunt impozante, cica au vreo 200 de ani. Candva, aici erau curtile boieresti ale familiei Bellu -da, tipul cu cimitirul… Acum locul este clasificat ca monument istoric de importanţă naţională. Nu este pazit, nu este marcat, cladirea nu este conservata in nici un fel. Nu cred ca mai apuca mult, in mod evident oamenii au lucrat mai strasnic decat timpul. Imaginea e dezolanta.

La Heresti e surprinzator de frumos. Preotul bisericii de langa palat m-a intampinat cu prietenie si s-a oferit sa-mi fie ghid; palatul si biserica erau candva incluse in acelasi domeniu, al boierului Udrişte Năsturel, cărturar vestit şi cumnat al domnitorului Matei Basarab.

Biserica este foarte frumoasa. Era deschisa si inconjurata de flori… Foarte ingrijit locul. Si are o atmosfera calda, Parintele merita tot respectul! Palatul este construit complet din piatra. Paul de Alep, oaspete la Heresti, îl descrie in 1650: „un palat fără egal în lume afară numai de Ţara francilor… atât de frumos că împrăştie toată grija sufletului întristat”. Poti citi aici mai mult despre istoria palatului: casa-de-piatra-herasti-giurgiu.

Este fermecator, insa nepus in valoare (turistica). Acceseaza si www.stonehouse.ro. Interiorul este pustiu, nici urma de mobilier sau de vreo activitate. Dar poate-i mai bine asa. Liniste de gheata…

Poate vrei să vezi și palatul Cantacuzino de la Florești

5 gânduri despre „Fragmente Boieresti

  1. Ce tragic! O sinucidere culturala. Doamne, cand vor constientiza oamenii ca cine isi distruge istoria probabil ca nu o merita 😦

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.